TSUE: Część zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi polecić osobom trzecim może przekraczać 30% całkowitej wartości zamówienia

Ograniczenie do 30% części zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi zlecić stronom trzecim oraz możliwość obniżenia cen mających zastosowanie do usług zlecanych podwykonawcom do 20% w stosunku do cen określonych w zamówieniu jest sprzeczne z Dyrektywą 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
4212316 tsue prawo 657 323

<p class="text-justify">Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie C-402/18 wypowiedział się na temat zasady swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług, w związku z możliwością wprowadzenia ograniczeń w zakresie podwykonawstwa i obniżania cen stosowanych względem podwykonawców.</p>
<p class="text-justify">Trybunał dostrzegł, że dyrektywa 2004/18 wprowadza możliwość korzystania przez oferentów z podwykonawstwa w celu wykonania danego zamówienia. Uznał ją ponadto za zgodną z celem polegającym na otwarciu zamówień publicznych na jak najszerszą konkurencję, do którego dążą odnośne dyrektywy z korzyścią nie tylko dla wykonawców, lecz również dla instytucji zamawiających. Mimo przyznania państwom członkowskim pewnego zakresu uznania w celu przyjęcia środków mających zapewnić przestrzeganie obowiązku przejrzystości, wskazał iż ograniczenie do 30% części zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi zlecić stronom trzecim oraz organicznie polegające na możliwości obniżenia cen mających zastosowanie do usług zlecanych podwykonawcom do 20% w stosunku do cen określonych w zamówieniu jest niezgodne z prawem Unii Europejskiej, tj. z dyrektywą 2004/18/WE.</p>
<p class="text-justify">Niezależnie od stanowiska Trybunału i znaczenia komentowanego orzeczenia należy wskazać, że w polskim porządku prawnym brak jest uregulowań dotyczących ograniczeń w zakresie podwykonawstwa i obniżania cen stosowanych względem podwykonawców odpowiadających regulacjom powołanym w komentowanej sprawie. Takich ograniczeń nie przewiduje również Ustawa – Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. W związku z tym, dla polskiego obrotu prawnego, orzeczenie Trybunału stanowi jedyne źródło interpretacyjne przepisów dotyczących ograniczeń podwykonawstwa w postępowaniu o zamówienie publiczne.&nbsp;</p>
<p class="text-justify">Należy również wskazać, że komentowany wyrok potwierdza pogląd wyrażony przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Wyroku z dnia 25 września 2019 r. w sprawie C-63/18 Vitali zgodnie z którym Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, na mocy którego część zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi polecić osobom trzecim, nie może przekraczać 30% całkowitej wartości zamówienia.</p>

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration