Fundacja LexCultura została założona w 2020 r., a jej głównym celem jest upowszechnianie i ochrona praw konsumentów. Rdzeniem jej działań jest edukacja konsumencka na skalę ogólnopolską, w ramach której prowadzi warsztaty skierowane w szczególności dla młodzieży i seniorów. Fundacja prowadzi również system nieodpłatnego wsparcia prawnego z zakresu prawa konsumentów. Podejmowane działania skupiają się także wokół projektu monitorowania zachowań przedsiębiorców oraz odpowiedniego interweniowania w razie wykrycia naruszenia prawa. W 2023 r. Fundacja założyła pierwszy w Polsce think-tank konsumencki – Ośrodek Analiz Konsumenckich.
Cel konferencji
Celem konferencji było przede wszystkim oficjalne powołanie przez Fundację LexCultura Rady Organizacji Konsumenckich. Rada będzie forum wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy organizacjami konsumenckimi w Polsce umożliwiającym budowę partnerstwa między nimi z uwzględnieniem współpracy z podmiotami administracji publicznej i biznesem. W skład Rady wchodzą organizacje konsumenckie m.in. Fundacja Play Sustain, Fundacja ProPublika, Stowarzyszenie TOP 500 Innovators oraz Fundacja Via Salutis.
Wydarzenie zgromadziło blisko 100 przedstawicieli uczelni wyższych, j.s.t., przedsiębiorców, urzędów i instytucji konsumenckich oraz praktyków prawa, w tym radców prawnych.
Podczas pierwszego referatu o świadomości Polaków w zakresie zmian w prawie konsumenckim opowiedziała prof. dr hab. Anna Dąbrowska reprezentująca Szkołę Główną Handlową w Warszawie. W kolejnym wystąpieniu dr hab. Małgorzata Sieradzka profesor Uczelni Łazarskiego przedstawiła wystąpienie pt. „Powództwa przedstawicielskie jako nowy mechanizm proceduralny ochrony interesów konsumentów”. Po krótkiej przerwie na kawę swój referat pt. „Klikaj z głową. Jak chronić się przed nadużyciami w komunikacji elektronicznej” przedstawiła Dorota Grudzień-Barbachowska - Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Natomiast dr. hab. Jolanta Zrałek profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach poprowadziła prelekcję pt. „Zrównoważony styl życia: wykluczenie i samowykluczenie konsumentów”. Po bardzo ciekawym i pełnym barwnych przykładów wystąpieniu głos zabrały: radczyni prawna Dorota Karczewska oraz Izabela Szewczyk-Krzyżanowska, reprezentujące kancelarię WKB Lawyers, które w swoim wystąpieniu skupiły się na zazielenianiu produktów i usług w kontekście implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825. W kolejnym referacie pt. „O aktualnych problemach i wyzwaniach egzekwowania ochrony konsumenta na rynku finansowym w Polsce. Od law in books do law in action.” swoimi doświadczeniami podzieliła się dr hab. Edyta Rutkowska Tomaszewska profesor Uniwersytetu Wrocławskiego.
Panel dyskusyjny
Jednym z ostatnich punktów tego wydarzenia był panel dyskusyjny pt. „Nowe formy edukacji konsumenckiej”, który był doskonałą okazją do wymiany poglądów na temat kierunków, w jakich powinna podążać edukacja konsumencka w Polsce. Moderatorem panelu był Grzegorz Romanow, natomiast swoje spostrzeżenia poprzez pryzmat doświadczeń zawodowych przedstawili: dr. hab. Edyta Rutkowska Tomaszewska, prof. UWr, Magdalena Sumera - CEO BeGame.pl, Małgorzata Cieloch - Dyrektor Departamentu Komunikacji UOKiK, Krzysztof Pławecki - Prezes Fundacji LexCultura oraz Hubert Plichta - Wiceprezes Fundacji LexCultura.
Wydarzenie swoim patronatem honorowym objęli:
· Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
· Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
· Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu.
Na zakończenie organizatorzy konferencji podziękowali patronom, prelegentom i uczestnikom. Był to także moment, w którym przyznano wyróżnienia specjalne za wkład i rozwój Fundacji LexCultura.