Wypowiedź dr. Bartosza Sierakowskiego ws. projektu ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora

7 marca 2023 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano zmieniony projekt ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora. Ekspert naszego Instytutu, dr Bartosz Sierakowski, udzielił wypowiedzi Dziennikowi Gazecie Prawnej na temat planowanych zmian. Zapraszamy do zapoznania się z tekstem.
Currenda

W dniu 24 kwietnia 2023 r. w <link https://www.gazetaprawna.pl/>Dzienniku Gazecie Prawnej</link> ukazał się tekst pt. na temat projektu&nbsp;ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora.
Dr Sierakowski wskazał na następujące, wybrane zagadnienia dotyczące planowanych zmian.&nbsp;
Poniżej pełna treść wypowiedzi przekazanej DGP:
Kluczową zasadą w prawie prywatnym jest, jeszcze wywodząca się z tradycji rzymskiej, reguła, że umów należy dotrzymywać (<em>pacta sunt servanda</em>). Ten, kto zaciągniętego zobowiązania nie wykonuje, musi więc liczyć się z zastosowaniem sankcji prawnej. Ta ostatnia polega przede wszystkim na możliwości skorzystania przez wierzyciela z ochrony sądowej – najpierw w celu doprowadzenia do wydania stosownego orzeczenia (publiczne stwierdzenie istnienia wierzytelności), a następnie jego egzekucji. Wierzytelność jest prawem majątkowym, a w związku z tym pozostaje pod konstytucyjną ochroną (art. 64 ust. 2 Konstytucji). Państwo powinno więc stworzyć efektywny system prawny, który pozwala w sposób sprawny wesprzeć wierzyciela w ustaleniu i wyegzekwowaniu należności. Nie zawsze jednak korzystanie z tzw. przymusu państwowego jest najlepsze, czego wyrazem są statystyki obrazujące niski poziom zaspokojenia wierzycieli w postępowaniach egzekucyjnych czy upadłościowych. Państwo więc powinno także stworzyć przyjazny model wspierania działań zmierzających do zaspokojenia praw wierzycieli w sposób dobrowolny, a z tym właśnie wiąże się windykacja pozasądowa.&nbsp;
Nie mam więc wątpliwości, że tak ważna dziedzina jak windykacja polubowna powinna być uregulowana przepisami rangi ustawowej. Stworzenie kompleksowej regulacji w zakresie zasad prowadzenia działalności windykacyjnej leży zarówno w interesie wierzycieli, jak i windykowanych dłużników. Szkopuł jednak tkwi w szczegółach, a konkretnie w wyważeniu racji pomiędzy prawami wierzyciela a obowiązkami dłużnika. Z jednej bowiem strony mamy do czynienia ze wspomnianą konstytucyjną ochroną praw majątkowych wierzyciela, z drugiej konstytucja chroni takie dobra jak prywatność, nienaruszalność mieszkania czy wolność. Wszelkie zaś działania (zarówno państwa, jak i podmiotów prywatnych) muszą być podejmowane w sposób nienaruszający godności ludzkiej w choćby minimalnym stopniu (art. 30 Konstytucji). &nbsp;Te wszystkie wartości należy wyważyć, tak by nie stworzyć regulacji, która zamiast „cywilizować” windykację pozasądową będzie regulacją antywindykacyjną, wymierzoną w prawa wierzycieli.&nbsp; Państwo nie może bowiem promować zachowań mających na celu unikanie płacenia długów, byłoby to bowiem państwo podważające własny porządek prawny.&nbsp;
Projektowana instytucja sprzeciwu w obecnym kształcie budzi wątpliwości, ponieważ jego zgłoszenie automatycznie blokuje jakiekolwiek czynności windykacyjne.&nbsp; W mojej ocenie sprzeciw powinien być umotywowany. Mam tu na myśli to, że dłużnik powinien znać koszty alternatywnej ścieżki windykacji przymusowej – czyli jakie będą po jego stronie koszty skierowania sprawy na drogę sądową i egzekucyjną i dopiero na tej podstawie podejmować decyzję o rezygnacji z udziału w procesie windykacji dobrowolnej. Dłużnik powinien mieć też możliwość cofnięcia sprzeciwu – z przepisów nie wynika, czy taka opcja wchodzi w rachubę.
Regulacja ma też inny mankament – a mianowicie przepisy o skutkach sprzeciwu można łatwo obejść. Wystarczy bowiem, że windykator podejmie czynności windykacyjne tylko co do jednej z kilkunastu faktury. Wniesienie sprzeciwu nie wstrzyma windykatora z możliwości podjęcia już kolejnego dnia dalszych czynności, ale w odniesieniu do należności wynikających z kolejnych faktur.
Projekt jest więc dziurawy i wymaga dalszych prac legislacyjnych. Ustawę zdecydowanie należy uchwalić, ale po wypracowaniu przemyślanych rozważań uwzględniających interesy każdej strony stosunku prawnego – i wierzyciela i dłużnika.

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration