Podczas wywiadu z Krzysztofem Ziemcem w TVP Info. poruszony został między innymi temat przekopu Mierzei Wiślanej. Ekspertka UŁa podkreśliła, że nowa inwestycja to szansa na ożywienie gospodarcze Elbląga i jego okolic oraz otwarcie na nowe kontakty. Kluczową kwestią dla powodzenia projektu jest jednak pomyślne zakończenie wszystkich etapów inwestycji (m.in. pogłębienie kanału elbląskiego) oraz znalezienie strategicznego inwestora.<br /><br />Elbląg może służyć za port feederowy tj. zasilający większe polskie porty takie jak na przykład Gdańsk, który jest pierwszym portem na Bałtyku, jeśli chodzi o przeładunek kontenerów. Dr hab. Laskowska-Rutkowska zwróciła uwagę, że to inwestycja, która nie zwróci się w szybkim czasie ze względu na swój strategiczny i długofalowy charakter. Taka infrastruktura ma służyć Polsce przez wiele dekad.Drugim tematem poruszonym podczas rozmowy była budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, która także wzbudza wiele kontrowersji. Ekspertka podkreśliła, że Lotnisko na Okęciu powstało w1934 roku na terenie podwarszawskiej wsi. Obecnie jest już lotniskiem, które „dusi się” w Warszawie.Są wymagania dotyczące godzin przelotów, które stanowią duże ograniczenie dla przepustowości.Dlatego budowa nowego portu lotniczego, a także uzupełnienia go komponentem drogowym i kolejowym - są niezwykle potrzebne.<br /><br />Dzięki CPK pojawią się także nowe miejsce magazynowania towarów, rozwiną się usługi spedycyjne, informatyczne itp. Według dr hab. Aleksandry Laskowskiej-Rutkowskiej nie będziemy jedynie konkurować z innymi portami lotniczymi Europy, ale często też im pomagać, rozładowując ruch na przeciążonych lotniskach. Ponadto doprowadzenie infrastruktury kolejowej i drogowej do nowego lotniska zwiększa szansę na rozwój mniejszych miast. Jest to także ogromna szansa dla kraju na zbudowanie efektywnej siatki połączeń kolejowych i drogowych, po powojennych latach zaniedbań w tym obszarze.<br /><br />Ekspertka opowiedziała również o potrzebie dalszej rozbudowy siatki autostrad krajowych i międzynarodowych np. inwestycja Via Carpatia otwiera nowe rynki np. bułgarski czy rumuński, które są bardzo interesujące dla wielu inwestorów.Na koniec dr hab. Laskowska Rutkowska podkreśliła także wagę inwestycji w retencję wód, aby transport rzeczny, uważany za względnie przyjazny środowisku, mógł być w przyszłości możliwy.
<strong>Pełny wywiad dostępny na <link https://www.tvp.info/62068077/17092022-1900#>stronie tvp</link>.</strong>
Dr hab. Aleksandra Laskowska Rutkowska gościem programu „Między słowami”
Dr hab. Aleksandra Laskowska-Rutkowska, profesor Uczelni Łazarskiego, dyrektor Centrum Logistyki i Innowacji w Uczelni Łazarskiego rozmawiała na temat wpływu realizowanych i planowanych inwestycji w zakresie transportu i logistyki na polską gospodarkę.