Czas na bezpieczeństwo w opiece zdrowotnej

22 kwietnia 2022 r. odbyła się konferencja „Bezpieczeństwo Pacjenta”. W wydarzeniu organizowanym przez Rzecznika Praw Pacjenta i Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku wzięli udział m.in. minister zdrowia Adam Niedzielski oraz dr Małgorzata Gałązka-Sobotka. Według ekspertki prawdziwa zmiana w systemie ochrony zdrowia dokona się wtedy, gdy przewartościujemy priorytety, a najważniejszym stanie się bezpieczeństwo pacjenta.
hospital g4dc8c5269 1920

Na konferencji „Bezpieczeństwo Pacjenta” przedstawiono doświadczenia polskich szpitali, dyskutowano na czym polega kultura bezpieczeństwa pacjenta w Polsce, a także omówiono wyzwania systemu w przyszłości  z perspektywy pacjenta.
Według Światowej Organizacji Zdrowia bezpieczeństwo pacjenta jest jednym z kluczowych <br /> i nienegocjowanych przymiotów jakości usług medycznych. Kultura bezpieczeństwa pacjenta jest kulturą, w której wszyscy mają ciągłą i aktywną świadomość prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji, w której coś może się nie udać. To sprawiedliwa i otwarta kultura, w której każdy może dowiedzieć się co funkcjonuje nieprawidłowo, a nastąpienie sprawić, aby zaczęło funkcjonować tak, jak powinno.<link typo3/#_ftn1>[1]</link>
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dziekan <link https://ckp.lazarski.pl/>Centrum Kształcenia Podyplomowego</link> oraz dyrektor <link https://izwoz.lazarski.pl/>Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowi</link>a Uczelni Łazarskiego podczas sesji dotyczącej kultury bezpieczeństwa pacjenta poruszyła temat bezpieczeństwa w podstawowej opiece zdrowotnej i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. Dr Gałązka-Sobotka twierdzi, że dbanie o jakość opieki nie należy ograniczać tylko do szpitali. Według ekspertki, warunkiem poprawnego funkcjonowania bezpiecznego systemu zdrowotnego jest tworzenie go u podstaw, a więc również w POZ i AOS. Zaznaczyła, że niezwykle cennym kapitałem w ochronie zdrowia jest zaufanie, które zwykle buduje się na początku drogi pacjenta po systemie, a więc właśnie w relacjach z lekarzem pierwszego kontaktu. W jej opinii nie uda się wprowadzić istotnych zmian w systemie bez dobrze działających przychodni POZ i dobrej komunikacji pomiędzy pacjentami, a lekarzami i innymi specjalistami, a także wysokiej jakości działań profilaktycznych.
Retransmisja konferencji dostępna jest <link https://www.youtube.com/watch?v=4rvmRxGk7mM>TUTAJ</link&gt;
<hr />
<link typo3/#_ftnref1>[1]</link> Wystąpienie dr Piotra Mierzejewskiego w czasie : IV Sympozjum “Dylematy etyczne w praktyce lekarskiej – jak lekarz powinien postąpić, gdy popełni błąd” , które było elementem projektu Bezpieczny Pacjent-Bezpieczny Lekarz&nbsp; realizowanym przez Medycynę Praktyczną i Naczelną Izbę Lekarską 31.03.2011 Warszawa.

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration