Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego w świetle nowego Prawa zamówień publicznych

1.1.2021 r. wejdzie w życie ustawa z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm., dalej: PZP). Nowe PZP, tak jak dotychczasowe, zawiera regulacje dotyczące ubiegania się o udzielenie zamówienia. W świetle nowej ustawy, zgodnie z jej art. 58 ust. 1, wykonawcom zostaje przyznane uprawnienie do ubiegania się o nie wspólnie. Przepisy ustawy z września 2019 r. stanowią nie tylko implementację przepisów dyrektywy 2014/24/UE, lecz wprowadzają także nowe regulacje np. dotyczące wyłączenia solidarnej odpowiedzialności konsorcjum za realizacje umowy i wniesienie należytego zabezpieczenia umowy w przypadku partnerstwa innowacyjnego.
800px Adagar Plaza budynek A przy ul. Postepu 17a siedziba Urzedu Zamowien Publicznych i KIO

We wspomnianym wyżej artykule 58 ust. 1 nowego PZP stanowi się o możliwości zastosowania przepisów dotyczących pojedynczego wykonawcy odpowiednio do tych, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia (art. 58 ust. 2 PZP / art. 23 ust. 5 ZamPublU). Przepisy dotyczące pojedynczego wykonawcy będą miały zastosowanie odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (art. 58 ust. 2 PZP / art. 23 ust. 5 ZamPublU). Warto w tym miejscu wskazać, że nowe przepisy uwzględniają postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, w której zawarto podstawowe normy prawne dotyczące udzielania zamówień publicznych także konsorcjum wykonawców. Artykuł 19 ust. 2 i 3 dyrektywy 2014/24/UE stanowi, że grupy wykonawców mogą brać udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w dowolnej formie prawnej. To, w jaki sposób konsorcjanci wezmą udział w przetargu, nie może być narzucone przez instytucję zamawiającą lub państwo członkowskie. Przepisy unijne pozwalają państwom członkowskim na wprowadzenie zasad współpracy konsorcjantów, w tym określenie przez zamawiającego szczególnych sposób spełnienia warunków udziału w postępowaniu wobec wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Nowa ustawa utrzymuje dotychczasową regulację dotyczącą obowiązku ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 58 ust. 2 PZP / art. 23 ust. 2 ZamPublU).

Nowością w odniesieniu do aktualnego stanu prawnego jest to, iż zamawiający nie może wymagać od działających wspólnie wykonawcówosiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (art. 58 ust. 3 PZP). W uzasadnieniu do projektu nowego Prawa zamówień publicznych zostało wskazane, że „w ślad za art. 19 ust. 3 dyrektywy klasycznej i art. 37 ust. 3 dyrektywy sektorowej doprecyzowano, że wprawdzie zamawiający nie może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej na etapie ubiegania się o to zamówienie, wolno mu jednak żądać przyjęcia takiej formyw przypadku udzielenia im zamówienia, o ile taka forma prawna jest niezbędna do właściwej realizacji zamówienia (Uzasadnienie do projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, Druk sejmowy nr 3634, Sejm VII Kadencji, s. 23). Jednak, gdy zostanie wybrana oferta wspomnianych wykonawców, to zamawiający może żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego kopii umowy regulującej współpracę tych wykonawców (art. 59 PZP).

Zamawiający może określić wymagania związane z realizacją zamówienia w inny sposób niż w odniesieniu do pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalnie do jego przedmiotu w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o jego udzielenie (art. 58 ust. 4 PZP). Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy, sprecyzowanie szczególnych wymagań z musi być obiektywnie uzasadnione i proporcjonalne. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez poszczególnych wykonawców kluczowych zadań w przypadku, gdy dotyczy to zamówień na roboty budowlane lub usługi czy też prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy (art. 60 PZP).

W nowym Prawie zamówień publicznych zostały doprecyzowane przepisy dotyczące wymogów, jakie powinni spełnić wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 117 ust. 1 PZP zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony sposób spełniania przez nich warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne. W nowej ustawie zostało wskazane, że warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 PZP, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z ww. wykonawców posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane. Natomiast co do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane, o czym stanowi art. 117 ust. 3 PZP, a co wynika również z art. 63 ust. 1 akapit 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia są zobowiązani do dołączenia odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo do oferty oświadczenia, z którego wynika, jakie roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy (art. 117 ust. 4 PZP).

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy oraz wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy (art. 445 ust. 1 PZP). Jednakże w zakresie stosowania odpowiedzialności solidarnej wprowadzono wyjątek, gdyż nie znajduje ona zastosowania do zamówienia udzielonego w trybie partnerstwa innowacyjnego wykonawcom wspólnie ubiegającym się o jego udzielenie. W takim przypadku wykonawcy ponoszą odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy w części, którą wykonują zgodnie z umową zawartą między tymi nimi (art. 445 ust. 2 PZP). Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że „celem powyższej zmiany jest takie ukształtowanie odpowiedzialności wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia za wykonanie umowy, żeby każdy z członków konsorcjum ponosił odpowiedzialność tylko za tę część umowy, którą rzeczywiście wykonuje. W takim przypadku wykonawca (konsorcjant) odpowiedzialny za fazę badawczo-rozwojową partnerstwa nie będzie ponosił odpowiedzialności za fazę wytworzenia, produkcji seryjnej itp., za którą odpowiedzialny będzie inny konsorcjant i odwrotnie”.
<em>Źródło:&nbsp;https://www.beck.pl/wspolne-ubieganie-sie-o-udzielenie-zamowienia-publi…;

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration