Pre-pack po liftingu. Co się zmienia?

Już 24 marca 2020 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1802). Ustawa nowelizująca – poza gruntowną zmianą modelu upadłości konsumenckiej – wpływa na instytucję przygotowanej likwidacji, czyli tzw. pre-pack.
shipyard

Pre-pack pojawił się w Polsce 1 stycznia 2016 r. wraz z wejściem w życie przepisów Prawa restrukturyzacyjnego. Skoro zatem pre-pack jest tak młody, to dlaczego tak prędko podjęto decyzję o zmianie regulujących go przepisów? Otóż obecną nowelizację przepisów <link http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030600535>Prawa upadłościowego</link> (dalej jako: <strong>„p.u.”</strong>) w obszarze przygotowanej likwidacji w przeważającej mierze można określić jako legislacyjną odpowiedź ustawodawcy na dostrzeżone w czasie trzyletniej praktyki stosowania tej instytucji postulaty <em>de lege ferenda</em>. Podstawowym dążeniem było usunięcie stwierdzonych niedociągnięć i problemów, co ma uatrakcyjnić omawianą instytucję oraz zapewnić urzeczywistnienie celów, dla których została stworzona.
&nbsp;Oto najważniejsze zmiany dot. przygotowanej likwidacji:
<ol><li>Wzmocnienie pozycji wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo i transparentności postępowania</li><li>Weryfikacja wiarygodności płatniczej inwestora – wadium</li><li>Kto da więcej, czyli uproszczona aukcja w pre-packu</li><li>Inwestor staje się quasi-uczestnikiem postępowania</li></ol>

<p class="text-justify">Ad. 1 [<strong>wzmocnienie pozycji wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo; transparentność</strong>] Wierzyciel zabezpieczony rzeczowo nie zostanie zaskoczony pre-packiem, jak to mogło mieć miejsce w dotychczasowym stanie prawnym. Obecnie bowiem wierzyciel o przygotowanej likwidacji mógł dowiedzieć się już „po fakcie”, czyli gdy wniosek był już nieprawomocnie rozpoznany, o czym dowiadywał się z Monitora Sądowego i Gospodarczego. Po nowelizacji, do każdego wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży, wnioskodawca będzie zobligowany załączyć: <strong>(i) </strong>listę zabezpieczeń dokonanych na majątku dłużnika, wraz z podaniem adresów tych wierzycieli, oraz <strong>(ii) </strong>odpisy tego wniosku wraz z załącznikami, celem doręczenia ich wierzycielom. </p>
<p class="text-justify">W zmienionym stanie prawnym poprzez listę zabezpieczeń sąd będzie mógł zweryfikować krąg podmiotów zabezpieczonych na majątku dłużnika oraz doręczyć znanym wierzycielom odpisy wniosku. W ten sposób uzyskają oni możliwie szybko wiedzę o zainicjowanym postępowaniu, a dzięki temu będą mogli podjąć aktywną obronę swoich praw.</p>
<p class="text-justify">Z omawianą zmianą związany jest także wprowadzany obowiązek obwieszczenia o złożeniu wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży. Takie obwieszczenie jeszcze bardziej rozszerzy krąg podmiotów, do których dotrze informacja o wszczęciu postępowania, co w przypadku wierzycieli pozwoli na podjęcie stosownych działań zmierzających do zabezpieczenia swoich interesów, zaś w przypadku inwestorów może stanowić sygnał do zainteresowania się majątkiem niewypłacalnego dłużnika. W ten sposób ustawodawca zwiększa transparentność postępowania. Z drugiej jednak strony, do czasu aż nie pojawi się działający Krajowy Rejestr Zadłużonych wszelkie obwieszczenia dokonywane w MSiG mogą wpłynąć na wydłużenie postępowania. Z tych względów tak istotne jest, by w ślad za zmianami legislacyjnymi został również stworzony system teleinformatyczny do obsługi postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. </p>
<p class="text-justify">Ad. 2 [<strong>weryfikacja wiarygodności płatniczej inwestora – wadium</strong>] Dotychczasowa praktyka potwierdza, że stosunkowo częstą przyczyną oddalenia wniosku o zatwierdzenie warunków przygotowanej likwidacji jest brak dostatecznego przekonania sądu o zdolności finansowej nabywcy do zapłaty proponowanej ceny. <em>De lege lata</em> ocena zdolności płatniczej inwestora nie jest dopuszczalna, a oddalenie wniosku w oparciu o tę podstawę stanowi wykreowanie pozaustawowej przesłanki negatywnej zatwierdzenia warunków przygotowanej likwidacji (<em>por. np. post. SO w Rzeszowie z 25.06.2019, sygn. akt VI GZ 128/19, niepubl.</em>). Problem ten znika po 24 marca 2020 r. Ustawodawca – w ramach nowelizacji – zaproponował rozwiązanie nawiązujące do instytucji przetargu. Mianowicie wskazał, że warunkiem formalnym wniosku o zatwierdzenie warunków jest złożenie dowodu wpłaty wadium, tj. jednej dziesiątej oferowanej ceny. Wpłata musi być przy tym dokonana przez nabywcę, nie zaś np. przez wnioskodawcę czy inny podmiot trzeci. W razie braku przedłożenia dowodu uiszczenia wadium, wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży zostanie pozostawiony bez rozpoznania. Ustawodawca sięgnął zatem po bardzo prosty środek, aby sąd mógł powiedzieć potencjalnemu nabywcy: „sprawdzam”. Dzięki temu wiadomo, że oferta jest złożona „na poważnie” – w końcu inwestor zamraża bądź co bądź niekiedy niebagatelną sumę (w ramach jednej z procedur pre-packowych uzyskano kwotę kilkudziesięciu milionów złotych – na nowych zasadach inwestor musiałby zatem w tym przypadku wraz ze złożeniem wniosku wpłacić wadium w wysokości kilku mln złotych).</p>
<p class="text-justify">Ad. 3 [<strong>kto da więcej, czyli uproszczona aukcja w pre-packu</strong>] Nowelizacja przewiduje, że w przypadku złożenia co najmniej dwóch wniosków o zatwierdzenie warunków sprzedaży pomiędzy nabywcami przeprowadza się aukcję w celu wyboru najkorzystniejszych warunków sprzedaży. Do aukcji takiej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, przy czym:</p>
<ul><li>warunki aukcji zatwierdza sąd (1-osobowy skład),</li><li>o aukcji należy zawiadomić wnioskodawców co najmniej 2 tyg. przed terminem jej odbycia,</li><li>aukcję przeprowadza się na posiedzeniu jawnym,</li><li>aukcję prowadzi tymczasowy nadzorca sądowy albo zarządca przymusowy pod nadzorem sądu (1-osobowy skład),</li><li>tymczasowy nadzorca sądowy albo zarządca przymusowy dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty, którą przedstawia w sprawozdaniu.</li></ul>
<p class="text-justify">Założenie jest zatem takie, że zastosowanie instytucji aukcji umożliwi spotkanie potencjalnych nabywców i uczestniczenie przez nich w licytacji, co z kolei powinno znaleźć pozytywne przełożenie na ostateczną cenę sprzedaży.</p>
<p class="text-justify">Ad. 4 [<strong>inwestor staje się quasi-uczestnikiem postępowania</strong>] Do tej pory inwestor, mimo iż z biznesowego punktu widzenia był postacią kluczową w przygotowanej likwidacji, to nie miał żadnych praw. Jego rola sprowadzała się do biernego obserwowania procesu oraz – o ile proces kończył się powodzeniem – wpłaty ceny ustalonej prawomocnym postanowieniem sądu upadłościowego. Inwestor zaś nie miał możliwości wnoszenia o zmianę postanowienia o zatwierdzeniu warunków przygotowanej likwidacji, nawet jeśli istotnie zmieniły się okoliczności sprawy (np. zapasy, które były elementem przedsiębiorstwa uległy zepsuciu, a&nbsp; co za tym idzie wartość przedmiotu pre-packu spadła).</p>
<p class="text-justify">Po nowelizacji inwestor nabywa prawo złożenia wniosku do sądu o uchylenie lub zmianę postanowienia o zatwierdzeniu warunków sprzedaży, jeżeli po wydaniu tego postanowienia zmieniły się lub zostały ujawnione okoliczności mające istotny wpływ na wartość składnika majątku będącego przedmiotem sprzedaży.&nbsp;</p>
<p class="text-right"><em>- opracował Bartosz Sierakowski&nbsp;</em></p>

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration