Darowanie długów w największych religiach świata

Instytucja zwolnienia z długu znana była ludzkości od zarania dziejów. Stanowiła przedmiot zasad różnych religii świata, jak również rozważań w kontekście stosunku do bogactwa.
ReligijneSymbole

W myśl Starego Testamentu, w roku szabatowym przypadającym pod koniec każdego siódmego roku przeprowadzano darowanie długów. Polegać miało na darowaniu udzielonej pożyczki, bez żądania zwrotu od bliźniego lub swego brata.&nbsp;Wierzyciel mógł jednak domagać się zwrotu długu od „obcego”<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn1><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[1]</span></span></link>. Zróżnicowano więc dłużników na Izraelitów i innych ludzi. Darowanie długów miało na celu powrócenie do równości społecznej i naprawienie niesprawiedliwości<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn2><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[2]</span></span></link>. Należało wystrzegać się myśli ujętej jako „niegodziwa”, by nie udzielić pomocy finansowej swemu bratu z uwagi na zbliżający się rok darowania i związanego z tym ryzyka nieodzyskania wierzytelności<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn3><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[3]</span></span></link><strong>.</strong>
Nakazy te były jednak uciążliwe w stosowaniu i zastanawiano się, jak je obejść. Rabin Hillel Starszy sformułował prawo, zgodnie z którym wierzyciel mógł przenieść swoją wierzytelność na instytucję religijną (tzw. prawo prosbulu). W takim przypadku nie musiał anulować długu, bowiem nie był to dług u bliźniego czy brata. Instytucja taka mogła więc domagać się zwrotu należności. Po zakończeniu roku szabatowego dokonywała przeniesienia wierzytelności na pierwotnego wierzyciela<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn4><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[4]</span></span></link>.
Interesujące przemyślenia w kontekście chrześcijańskiego darowania długu podjął J.A. Rossakiewicz wskazując, że w społeczeństwie występują potrafiące bogacić się jednostki utalentowane. Pomimo ich jednostkowej inicjatywy zapewniającej uzyskanie majątku, bogactwo ma wymiar społeczny i stanowi rezultat wysiłku ludzi danej społeczności. W efekcie tych rozważań można uznać, że ustępstwa wobec biednych – pomniejszenie swego bogactwa (a więc umorzenia długów), stanowią wręcz powinność ludzi bogatych wobec osób „pracujących” na ich dobro<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn5><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[5]</span></span></link>.
Instytucja darowania długów występuje także w Koranie, gdzie wskazano, że jeśli dłużnik ma trudność w opłaceniu długu, należy dać mu czas na jego spłatę albo, chcąc uczynić lepiej, należy dług darować<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn6><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[6]</span></span></link>. Umorzenie długu jest więc jałmużną, świadczącą o doskonałości i szlachetności człowieka. Należy jednak podkreślić, że na gruncie Koranu ma ona dobrowolny charakter - co do zasady bowiem można domagać się zwrotu zaciągniętego długu<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn7><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[7]</span></span></link>.
Z chińskiej „Księgi Przemian” również można wywieść zasady odnoszące się do bogactwa i biedy. Traktuje ona o rozróżnieniu ludzi ze względu na zasady i motywację postępowania na dwa rodzaje – szlachetnych i prostaków. Osoba szlachetna nie godzi się na nagradzanie się dochodem, kiedy rządy sprawują prostacy, gdyż stałaby się w takim przypadku uczestnikiem niesprawiedliwości. Bogactwo kojarzone winno być z dobrem wspólnoty, a nie jednostki, a jego istotę stanowi dzielenie się. Człowiek szlachetny winien, w trosce o sprawiedliwość, dzielić się majątkiem, im bardziej jest on bogaty. Prostakiem jest zaś osoba, która żądna jest pozostawić bogactwo sobie. Takie postępowanie stoi w sprzeczności z naturą świata i prowadzi do upadku<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn8><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[8]</span></span></link>. Z powyższego wywieść można, że osoby majętne nie powinny bogacić się kosztem biednych. Wydaje się więc, że w konsekwencji ludzie nie powinni mieć długów, bowiem ci szlachetni mają nakaz dzielenia się swoim dobrem, tak, by wśród społeczności nie było dysproporcji. <em></em>
Obecnie w Polsce instytucja zwolnienia z długu występuje w art. 508 k.c., w myśl którego zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje<sup> <link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn9><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[9]</span></span></link></sup>. J.A. Rossakiewicz wskazuje, że wyraz anulowania długów w obecnym stanie prawnym stanowi też instytucja przedawnienia roszczeń, którego istotą jest, jego zdaniem „chrześcijański obyczaj anulowania długów”<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftn10><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[10]</span></span></link>.

Opracowała Agata Kosmal.
<hr />
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref1><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[1]</span></span></link> <em>Stary Testament, Księga Powtórzonego Prawa, Rok szabatowy, </em><span class="MsoHyperlink"><link https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=225>https://biblia.deon.pl/rozdz…;, dostęp: 12.2.20 r.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref2><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[2]</span></span></link> W. Chrostowski, <em>Jubileusze w Starym Testamencie</em>, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 16, 5-22, 2000, str. 8-9, <span class="MsoHyperlink"><link http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Semina…;, dostęp: 12.2.20 r.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref3><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[3]</span></span></link> <em>Stary Testament, Księga Powtórzonego Prawa, Rok szabatowy, </em><span class="MsoHyperlink"><link https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=225>https://biblia.deon.pl/rozdz…;, dostęp: 12.2.20 r.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref4><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[4]</span></span></link> K. Pytko, <em>Przechytrzyć pana Boga</em>, 11.09.2017, <span class="MsoHyperlink"><link https://www.focus.pl/artykul/przechytrzyc-pana-boga?page=1>https://www…;, dostęp: 12.2.20 r.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref5><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[5]</span></span></link> J. A. Rossakiewicz, <em>Zasady anulowania długów</em>, str. 2-3, <span class="MsoHyperlink"><link https://www.krs.org.pl/images/Media1/konferencja29.pdf>https://www.krs…;, dostęp: 13.2.20 r., g. 11:25.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref6><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[6]</span></span></link> Koran (Al-Koran), z Arabskiego przekład polski Jana Murzy Tarak Buczackiego<strong>,</strong> Wydawnictwo Aleksander Nowolecki, wyd. 1858, t. II, Rozdział II. 280, <span class="MsoHyperlink"><link https://pl.wikisource.org/wiki/Koran/Tom_II>https://pl.wikisource.org/w…;, dostęp: 16.2.20 r.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref7><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[7]</span></span></link> J. A. Rossakiewicz, dz. cyt., str. 5.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref8><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[8]</span></span></link> Ibidem, str. 3.
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref9><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[9]</span></span></link> Art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.&nbsp;Kodeks Cywilny (tj. z dn. 16.5.19 r. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.).
<link file:///C:/Users/ahrycaj/Downloads/DAROWANIE%20D%C5%81UG%C3%93W%20W%20NAJWI%C4%98KSZYCH%20RELIGIACH%20%C5%9AWIATA.docx#_ftnref10><span class="MsoFootnoteReference"><span class="MsoFootnoteReference">[10]</span></span></link> J. A. Rossakiewicz, dz. cyt., str. 6.
Źródło obrazu: Wikipedia.