Nowe trendy w zarządzaniu wynagrodzeniami i wynikami pracy

Artykul C B

<p class="text-justify"><strong>Dziś zarządzanie wynagrodzeniami wymaga wiedzy, praktyki i wyobraźni. Po latach względnej stabilizacji, aktualnie mamy na rynku prawdziwą rewolucję w tej dziedzinie. Płace rosną, bezrobocie spada, brakuje rąk do pracy. Aby pozyskać i zatrzymać osoby o odpowiednich kwalifikacjach, pracodawcy muszą zadbać o konkurencyjne wynagrodzenie oraz bogaty pakiet świadczeń dodatkowych, dopasowany do indywidualnych potrzeb pracowników. Coraz większą wagę przykłada się też do zachowania równowagi między pracą a życiem osobistym, budowy kapitału zdrowia w organizacjach oraz pracy zdalnej. Ważne dla kandydatów i pracowników są nadal możliwości rozwoju, angażujące środowisko pracy i marka pracodawcy. </strong></p>
<p class="text-justify">Aktualnie priorytetem dla pracodawców jest pozyskanie i utrzymanie pracowników. Polski rynek pracy jest jednym z najchłonniejszych w Europie. Jak wynika z badań Work Service „Barometr Rynku Pracy Edycja IX”, obecnie ponad połowa pracodawców ma problemy ze znalezieniem osób o odpowiednich kwalifikacjach, a blisko jedna czwarta firm planuje wykorzystać dobrą koniunkturę w gospodarce i deklaruje chęć dalszego zwiększania zatrudnienia. Zdecydowana większość badanych firm chce utrzymać aktualny poziom zatrudnienia, co w praktyce oznacza jednak konieczność poszukiwania nowych pracowników.</p>
<p class="text-justify">Niedobory kadrowe stanowią dziś wyzwanie, z którym zmaga się większość organizacji. Firmy chcąc pozyskać i utrzymać pracowników walczą na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, co skłania je do poszukiwania nowych i ciekawych rozwiązań, czyniących ich ofertę coraz bardziej atrakcyjną. Eksperci Compensation and Benefits dokonują przeglądów polityk wynagrodzeniowych, weryfikują strategię, optymalizują pakiety płac i świadczeń pozapłacowych, aktywnie włączają się w budowę tzw. <em>employee experience</em> (pozytywnego doświadczenia pracownika związanego z miejscem pracy). Powszechną staje się praktyka dialogu z pracownikami i wsłuchiwania się w ich oczekiwania, tak aby oferta pracodawcy w jak największym stopniu odpowiadała na potrzeby załogi.&nbsp; </p>
<p class="text-justify">A nie jest to proste, gdyż oczekiwania pracowników wciąż rosną i co ciekawe wzrasta też ich pewność siebie w kontekście posiadanych kompetencji. Jak pokazują badania Hays Poland 93% respondentów deklaruje, że dysponuje wszystkimi kompetencjami wymaganymi na zajmowanym stanowisku. Większość pracowników z optymizmem patrzy też w najbliższą przyszłość i pozytywnie ocenia rozwój swojej kariery zawodowej. Co drugi rozważa możliwość zmiany pracy w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. Jeżeli dołożymy do tego demografię i konieczność zarządzania oczekiwaniami załóg wielopokoleniowych, zadania jakie stoją przed menedżerami Compensation and Benefits naprawdę nie są łatwe. </p>
<p class="text-justify">Na rynku w zakresie zarządzania wynagrodzeniami i wynikami pracy mamy prawdziwą rewolucję. Przede wszystkim odchodzimy od sztywno skrojonych systemów na rzecz rozwiązań elastycznych i zwinnych (ang. <em>agile</em>). Liczy się transparentność i indywidualne podejście do pracownika. Następuje decentralizacja decyzji odnośnie wysokości wynagrodzenia i rodzaju nagrody. Całość jest spójna i tworzy jeden system, ale szyty w ramach modelu <em>Total Rewards</em> (wynagrodzenia całkowitego, zawierającego zarówno składniki finansowe, jak i pozafinansowe). Systemy motywacyjne na bieżąco dostosowywane są do zmieniającej się strategii firmy, rynku i oczekiwań pracowników. Przeciętnie stosuje się je nie dłużej niż dwa lata. Podobnie jest z benefitami. Pakiety świadczeń pozapłacowych są wciąż wzbogacane i dywersyfikowane, tak aby każdy odnosił korzyść z ich posiadania. Strategiczne podejście i cykliczne przeglądy benefitów stają się regułą. Do dobrych praktyk należy też dbanie o zdrowie pracowników. W Polsce ten trend dopiero się pojawia, ale wszystko wskazuje na to, że niebawem dzisiejsza „nowość” na stałe zagości w politykach wynagrodzeniowych naszych organizacji. &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p>
<p class="text-justify">Przebudowa i rozwój systemów wynagrodzeniowych jest w Polsce powszechną potrzebą. Bank Światowy w opublikowanym ostatnio raporcie &quot;Growing United: Upgrading Europe's Convergence Machine&quot; podkreśla, że Polska najszybciej na świecie – oprócz Korei Południowej – przesunęła się w kierunku krajów o wysokich dochodach. Zmniejszają się też dysproporcje w wynagrodzeniach miedzy Polską a Europą Zachodnią. Nasz kraj intensywnie się rozwija, a gospodarka ma jeden z najwyższych wskaźników wzrostu PKB w krajach Unii Europejskiej i jeden z najniższych wskaźników bezrobocia. Drastycznie spada u nas liczba ludności w wieku produkcyjnym. Zmienia się też struktura demograficzna rynku pracy, który coraz bardziej staje się rynkiem globalnym. Z prognoz PwC wynika, że milenialsi w 2020 roku będą stanowić połowę globalnej siły roboczej, zaś według Deloitte – do 2025 roku przejmą już 75% całego rynku pracy.</p>
<p class="text-justify">Firmy chcąc nadal się rozwijać i wygrać globalną walkę o talenty, zmuszone są rewidować swoją politykę wynagrodzeniową. Milenialsi wnoszą na rynek zupełnie inne spojrzenie na pracę. Oczekują ciągłego dialogu, możliwości wpływu na firmę, równowagi między pracą a życiem prywatnym, elastyczności i możliwości rozwoju dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb. Klasyczne ścieżki karier i coroczne oceny okresowe nie są dla nich. Aby ich zainteresować, zmotywować i zaangażować trzeba uszyć ofertę niestandardową i nieszablonową, opartą na wartościach, które dla nich mają istotne znaczenie. Coraz powszechniej wchodzi więc do firm trend budowania <em>employee experience</em>. Polega na tworzeniu ścieżki rozwoju opartej na pozytywnym doświadczeniu pracownika ze zdobywania umiejętności w nowych rolach, projektach i zadaniach, niekoniecznie związanych z awansem pionowym. Inspiruje i zachęca do odkrywania nowych obszarów wiedzy i praktyki. Dziś biura otwierają się w dosłownym tego słowa znaczeniu, a pracownicy są mobilni i chętnie wykonują swoje obowiązki w domu, kawiarni, pociągu czy samolocie. Miejsce i czas pracy muszą nadążać za rozwojem technologii, a większy nacisk powinien zostać położony na wynik prac, niż na czas poświęcony na realizację zadań. Idea <em>performance management</em>, czyli zarządzania wynikami, ciągłego feedbacku i motywacji pracownika do doskonalenia, staje się wymogiem naszych czasów.</p>
<p class="text-justify">Ranga zawodu eksperta compensation and benefits rośnie. W dużych firmach rola ta zazwyczaj klasyfikowana jest na najwyższych szczeblach kierownictwa organizacji. Dyrektorzy Compensation and Benefist, czy też pionów zarządzania wynagrodzeniami, wspólnie z dyrektorami personalnymi i członkami zarządów współdecydują o strategii organizacji, konstruują polityki wynagradzania i motywowania pracowników, tworzą rozwiązania i narzędzia HR,&nbsp; opracowują siatki płac, systemy premiowe programy benefitowe czy uczestniczą w budowie angażującego środowiska pracy. </p>
<p class="text-justify">Jak sobie z tym wszystkim poradzić? Jak skutecznie zarządzać wynagrodzeniami, aby zarówno pracodawcy, jak i pracownicy byli zadowoleni z przygotowywanych rozwiązań? Jak wynagradzać, aby pozyskać i utrzymać pracowników? Jak ich motywować, aby organizacja osiągała swoje cele biznesowe? Jak zarządzać wynikami pracy (<em>performance management</em>)? Jakie są trendy i najlepsze praktyki rynkowe? Na te i inne pytania chcemy odpowiedzieć na pierwszych w Polsce studiach podyplomowych <link 2911>Compensation and Benefits</link> realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Studia trwają rok i kończą się projektem, który nasi słuchacze będą mieli okazję przygotować dla swojej organizacji. Firmy zyskują więc możliwość nie tylko wyszkolenia eksperta zarządzania wynagrodzeniami, ale też rozwiązania konkretnego problemu, z którym aktualnie się zmagają.</p>
<p class="text-justify"><strong>Autor komentarza: Joanna Liksza, kierownik studiów podyplomowych Compensation &amp; Benefits realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia HR.</strong></p>
<p class="text-justify">Program studiów oraz wszystkie szczegółowe informacje znajdują się <link 2911>TUTAJ</link>.</p>