Nowoczesne kształcenie kompetencji komunikacyjnych lekarzy - relacja z konferencji

10 czerwca 2017 r. na Uczelni Łazarskiego odbyło się interdyscyplinarna konferencja poświęcona nowoczesnemu kształceniu kompetencji komunikacyjnych lekarzy z wykorzystaniem centrów symulacyjnych. Naukowcy i praktycy podzielili się swoimi doświadczeniami z zajęć dydaktycznych realizowanych z pomocą tzw. pacjentów symulowanych. Przedstawione zostały również programy kształcenia w tym zakresie w Polsce i na świecie.
ksztalcenie nowoczesne news

Konferencja odbyła się z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej. Organizatorami byli: Instytutu Studiów Interdyscyplinarnych UŁa, Collegium Medicum UJ, Collegium Medicum UMK oraz PTKM. Centralnym punktem spotkania był wykład online, który wygłosiła prof. Elizabeth Rider z Harvard Medical School i Boston Children Hospital.
<strong>Diagnoza</strong>
Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej oraz wykładowca Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Katarzyna Jankowska, przedstawiła wyniki badań pokazujące brak dostatecznej świadomości roli kompetencji komunikacyjnych przyszłych i obecnych lekarzy w ich praktyce zawodowej oraz omówiła miejsce komunikacji z pacjentem i w zespole w programach uczelni medycznych na świecie.
Magdalena Witt z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu omówiła z kolei różnice pomiędzy pacjentem symulowanym a pacjentem standaryzowanym i możliwości oraz ograniczenia wykorzystania obydwu typów pacjentów w kształceniu i sprawdzaniu umiejętności lekarzy.
Liczna grupa przedstawicieli Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego – Agata Stelmach-Przygoda, Łukasz Małecki, Stanisław Górski, Anna Grodecka, Grzegorz Cebula i Michał Nowakowski – podzieliła się swoimi doświadczeniami z zajęć dydaktycznych prowadzonych z pomocą pacjentów symulowanych w ramach 4-letniego kursu komunikacji dla studentów kierunku lekarskiego. Collegium Medicum UJ posiada długie tradycje w zakresie kształcenia i doskonalenia kompetencji komunikacyjnych lekarzy. Jako jedna z pierwszych uczelni w Polsce może się również pochwalić wypracowaniem systemowych rozwiązań dydaktycznych w tym zakresie.
Zamknięciem tej części konferencji był referat Marii Libury z Instytutu Studiów Interdyscyplinarnych Uczelni Łazarskiego dotyczący tego, jak tworzyć zasoby dobrych scenariuszy na potrzeby centrum symulacji. Omówione zostały pierwsze polskie próby w tym zakresie oraz zagraniczne repozytoria, mogące stanowić przykład dobrych praktyk.
Druga część konferencji przeprowadzona została w formie warsztatów, których celem było wypracowanie postulatów szeroko pojętego środowiska praktyków i dydaktyków w sferze ochrony zdrowia, dotyczących tego, jak powinny być wdrażane i rozwijane centra symulacyjne w praktyce nauczania medycyny w Polsce. Uczestnicy zajmowali się m.in. zagadnieniami: roli i znaczenia pacjentów symulowanych w kształceniu kompetencji komunikacyjnych; potrzeby tworzenia dobrych scenariuszy używanych w centrach symulacji oraz dobrych repozytoriów materiałów dydaktycznych. Podjęto także temat szeroko rozumianej komunikacji: rolę informacji zwrotnej (feedback) oraz wywiadu medycznego, a także kwestie znaczenia empatii w kontaktach z drugim człowiekiem i umiejętności przekazywania złych wiadomości. Omówiono również postulaty dotyczące roli kompetencji komunikacyjnych w standardach egzaminacyjnych OSCE.
<strong>Propozycja rozwiązań</strong>
Z przedstawionych wniosków wynika przede wszystkim potrzeba szybkiej implementacji systemowego kształcenia kompetencji komunikacyjnych już od pierwszych lat studiów lekarskich i nieustannego ich doskonalenia przez wszystkie etapy kształcenia, a także w trakcie wykonywania zawodu. Wykorzystanie centrów symulacji, tzn. pacjentów symulowanych i standaryzowanych, a także sal wysokiej wierności, jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów nauczania właściwej, opartej na empatii i szacunku komunikacji nie tylko z pacjentem, ale także wokół niego – ze wszystkimi członkami wielodyscyplinarnego zespołu. Potwierdzają to wyniki badań przytoczone przez uczestników.
Z kolei jako główne ograniczenia wskazano brak dostatecznej świadomości znaczenia komunikacji na linii pacjent – lekarz – zespół wielodyscyplinarny, nie tylko wśród lekarzy czy studentów, ale często również wśród decydentów, władz uczelnianych i samych pacjentów, którzy – jako osoby potrzebujące pomocy – siłą rzeczy znajdują się w mniej uprzywilejowanej pozycji. Istotnym ograniczeniem w rozwoju centrów komunikacyjnych są również niewystarczające środki przeznaczane na ten cel. Wyraźnie wybrzmiał postulat konieczności odpowiedniej motywacji w pracy przy tworzeniu centrów symulacji – zarówno merytorycznej (nadanie publikowaniu scenariuszy symulacyjnych odpowiedniej rangi poprzez umieszczenie ich w punktowanym czasopiśmie czy publikacji online), jak i finansowej (opłacanie profesjonalnych aktorów do ogrywania roli pacjenta, szczególnie pacjenta standaryzowanego).
<strong>Światowe standardy</strong>
Swoistym podsumowaniem rozważań z pierwszej i drugiej część był otwarty wykład prof. Elizabeth Rider z Harvard Medical School i Boston Children’s Hospital, dotyczący roli empatii w opiece zdrowotnej. Prof. Rider jest inicjatorką ruchu na rzecz przywrócenia komunikacji na linii lekarz – pacjent centralnego znaczenia w procesie kształcenia przyszłych i obecnych lekarzy. Prof. Rider podzieliła się swoimi doświadczeniami z wieloletniej praktyki nauczania empatycznej i pełnej zrozumienia dla drugiej osoby komunikacji na linii lekarz – pacjent. Przedstawiła również wyniki badań pokazujące wzrost świadomości w zakresie znaczenia takiej komunikacji wśród studentów kierunku lekarskiego i praktykujących lekarzy, którzy przeszli odpowiednie kursy.
<strong>Międzynarodowe wartości</strong>
Stowarzyszenie International Research Centre for Communication in Healthcare, którym kieruje prof. Rider, zrzesza naukowców i praktyków na całym świecie, którym bliska jest idea nauczania i ciągłego doskonalenia komunikacji w sferze ochrony zdrowia, opartej na podstawowych wartościach humanistycznych. Wartości te zostały zebrane i opisane w Międzynarodowej Karcie Wartości Humanistycznych w Opiece Zdrowotnej, której polskie tłumaczenie, powstałe z inicjatywy Marii Libury z Instytutu Studiów Interdyscyplinarnych Uczelni Łazarskiego oraz Katarzyny Jankowskiej z Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej, zostało zaprezentowane podczas konferencji.
Z pełnym tekstem tłumaczenia Międzynarodowej Karty Wartości Humanistycznych w Opiece Zdrowotnej można zapoznać się na stronie <link 123>Instytutu Studiów Interdyscyplinarnych</link> Uczelni Łazarskiego. Wersję angielską można znaleźć oraz podpisać na stronie: <link http://www.charterforhealthcarevalues.org>www.charterforhealthcarevalue…;

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration