Administrowanie przestrzenią powietrzną przyszłości

 

#FunduszeUE

 

Projekt - Administrowanie przestrzenią powietrzną PRZYSZŁOŚCI – edukacja poprzez symulację i praktykę na potrzeby gospodarki przyszłości.

Informacje podstawowe:

Projekt pn. „Administrowanie przestrzenią powietrzną PRZYSZŁOŚCI – edukacja poprzez symulację i praktykę na potrzeby gospodarki przyszłości” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest przez Uczelnię Łazarskiego w okresie od 01.05.2024 do 30.09.2027, na podstawie Umowy o dofinansowanie nr FERS.01.05-IP.08-0263/23-00, zawartej dnia 13.06.2024 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0263/23

Wartość projektu (łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych): 8 327 815,10 zł, w tym:

  • dofinansowanie ze środków europejskich: 6 872 113,02 zł (wkład Funduszy Europejskich),
  • dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 1 205 034,84 zł (wkład budżetu RP),
  • wkład własny Uczelni: 250 667,24 zł.

Grupa docelowa:

Grupę docelową projektu stanowią studentki i studenci kierunku Administracja kształcący się na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym (dalej specjalność ARL) oraz planowanej do utworzenia w ramach projektu nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych (łącznie 175 osób) niezależnie od formy studiów (niestacjonarne/stacjonarne), roku studiów (I, II, III rok – studia I stopnia), ich cech indywidualnych i odmienności oraz kadra dydaktyczna Uczelni zaangażowana w realizację procesu kształcenia na specjalności ARL i nowej specjalności (22 osoby).

Cel projektu:

Celem projektu jest dostosowanie kształcenia na kierunku Administracja do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji zachodzącej w branży lotniczo-kosmicznej poprzez modyfikację procesu kształcenia na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym oraz utworzenie nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych.

Główne zadania projektu:

  • Zad. 1 – modyfikacja procesu kształcenia na specjalności ARL poprzez pracę Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków na rzecz modyfikacji sylabusów wybranych przedmiotów;
  • Zad. 2, 3, 4 – wdrożenie do procesu kształcenia specjalności ARL i nowej specjalności programu zajęć dodatkowych wykorzystujących: Symulator Kontroli Ruchu Lotniczego, Symulator Obsługi Naziemnej Lotniska, Zintegrowany moduł symulacji Wieża-Lotnisko-Samolot;
  • Zad. 5 – utworzenie Laboratorium Dronów i Technologii Przyszłości w Lotnictwie umożliwiającego szkolenia poprzez komputerowe gry symulacyjne i technologię VR;
  • Zad. 6 – realizacja działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki poprzez utworzenie studenckiego koła naukowego ukierunkowanego na zagadnienie wykorzystania dronów oraz wdrożenie programu mentorskich konsultacji wyrównawczych;
  • Zad. 7 – utworzenie we współpracy z Praktykami Biznesu nowej specjalności dedykowanej administrowaniu ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych;
  • Zad. 8 – rozwój kompetencji kadry dydaktycznej Uczelni w zakresie kompetencji cyfrowych, rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego.

W efekcie zaplanowanych działań zrealizowane zostaną główne rezultaty projektu:

  • dostosowanie kształcenia na kierunku Administracja do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji w odniesieniu do branży lotniczo-kosmicznej;
  • podniesienie kompetencji cyfrowych i „zielonych” 140 studentów;
  • podniesienie kompetencji cyfrowych i „zielonych” w zakresie projektowania uniwersalnego 18 osób z kadry dydaktycznej Uczelni.

Główne produkty projektu:

  1. Zmodyfikowane przez Radę Praktyków Biznesu i Dydaktyków sylabusu wybranych przedmiotów specjalności ARL o treści związane z zachodzącą w branży lotniczo-kosmicznej cyfrową transformacją (w tym m.in. wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii rzeczywistości wirtualnej) i zieloną transformacją (w tym m.in. elektro-mobilność, zrównoważony rozwój);
  2. Opracowany przez Radę Założycielską Specjalności złożoną z Praktyków Biznesu i Dydaktyków program nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych w działalności gospodarczej (np. transport przesyłek, latające taxi) i publicznej (np. drony pożarnicze), z uwzględnieniem zagadnień dotyczących cyfrowej i zielonej transformacji branży;
  3. Innowacyjne, cyfrowe narzędzia edukacyjne do wykorzystania w procesie kształcenia na specjalności ARL oraz nowej specjalności:
    1. Symulator Kontroli Ruchu Lotniczego (symulator będzie złożony m.in. z 2 stanowisk kontroli lotniska z wirtualnymi oknami wieży - wizualizacja o kącie widzenia min. 180°, 2 stanowiska kontroli zbliżania, realistycznego zobrazowania m.in. lotniska Chopina);
    2. Symulator Obsługi Naziemnej Lotniska (symulator będzie złożony m.in. z 4 stanowisk symulacji wyposażonych w monitory i urządzenia peryferyjne do sterownia symulacją - np. tankowania samolotu, zobrazowania 3D lotniska Chopina, różnych modeli pojazdów naziemnych);
    3. Zintegrowany moduł symulacji Wieża-Lotnisko-Samolot (oprogramowanie modułu da możliwość prowadzenia zajęć dodatkowych z jednoczesnym wykorzystaniem symulatora wieży, symulatora lotniska i posiadanego już przez Uczelnię symulatora pilotażu w Laboratorium Nawigacji Lotniczej);
    4. Komputerowa gra symulacyjna dla zagadnień administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych w działalności gospodarczej (np. transport przesyłek, latające taxi) i publicznej (np. drony pożarnicze);
    5. Wirtualny symulator pilotażu dronów wykorzystujący technologię VR (ang. virtual reality);
  4. Pakiet pomocy dydaktycznych dla nowego koła naukowego złożony m.in. z mało i średnio zaawansowanych dronów do 250 gram oraz zaawansowanych dronów do 4 kg.

Dodatkowe informacje:

Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  1. poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Przestrzeganie zasad równościowych odbywa się na wszystkich etapach wdrażania projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów. Informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej Przestrzeganie zasad równościowych - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl).

Harmonogram udzielania wsparcia w projekcie:

  • na chwilę obecną nie zaplanowano terminów realizacji form wsparcia uczestników projektu; szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia w projekcie zostanie upubliczniony co najmniej na 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem udzielania wsparcia

Informacje z bieżącej realizacji projektu (chronologicznie):

  • 29 stycznia 2025 roku odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Założycielskiej Specjalności - Rada składa się z Praktyków Biznesu oraz Dydaktyków, a jej głównym celem jest opracowanie innowacyjnego programu nowej specjalności odpowiadającej na potrzeby dynamicznie rozwijającej się branży lotniczo-kosmicznej. Nowa specjalność będzie koncentrować się na administrowaniu ruchem dronów oraz autonomicznych pojazdów latających, zarówno w sektorze gospodarczym, jak i publicznym. Tworzony program uwzględni kluczowe aspekty cyfrowej i zielonej transformacji, dostosowując kształcenie do najnowszych trendów technologicznych i regulacyjnych w branży. Spotkanie było pierwszym krokiem w kierunku stworzenia nowoczesnej ścieżki edukacyjnej, odpowiadającej na rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze.
  • Dnia 20.09.2024 r. oraz 09.10.2024 dobyły się IV oraz V spotkanie Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków, podczas których członkowie Rady intensywnie pracowali nad zmianami w sylabusach specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym. W trakcie obrad analizowano poszczególne elementy procesu kształcenia, dążąc do ich optymalizacji i dostosowania do aktualnych potrzeb branży lotniczej. Podczas V posiedzenia Rady członkowie finalnie zatwierdzili opracowane rekomendacje, które staną się podstawą do wdrażania nowoczesnych rozwiązań w kształceniu przyszłych specjalistów. W obradach uczestniczyli także zaproszeni goście – Pani Marta Rosińska-Kortas, Dyrektor Generalna oraz Pan prof. dr hab. Maciej Rogalski, Rektor Uczelni Łazarskiego, którzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat przyszłości edukacji i rozwoju sektora lotniczego. Krótką relację filmową z V spotkania Rady może zobaczyć na portalu społecznościowym Uczelni - Facebook (post z dnia 31.10.2024 r.).
  • W związku pogłębionymi analizami dotyczącymi zagadnienia przeniesienia autorskich praw majątkowych do produktów projektu, w ramach prac nad uruchomieniem procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR, skierowane zostały dwa pytania dotyczące tego zagadnienia do potencjalnych wykonawców; dwa poniższe załączniki prezentują pełną treść pytań oraz dodatkowy materiał informacyjny; zawracamy się do każdego zainteresowanego pomiotu z uprzejmą prośbą o odpowiedź na dwa przedmiotowe pytania do końca dnia 16.09.2024 r. (poniedziałek) poprzez wysłanie wiadomości na adres projekty@lazarski.edu.pl.
    1. Treść pytań dot. praw autorskich – plik .docx
    2. Materiał informacyjny dotyczący praw autorskich do produktów FERS – plik .PDF
  • Rada Praktyków Biznesu i Dydaktyków odbyła się dnia 27.08.2024 r. III spotkanie, podczas którego członkowie Rady pracowali nad uszczegółowieniem rekomendacji dotyczących wdrożenia zmian w procesie kształcenia na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym. Istotnym punktem spotkania była analiza możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w procesie nauczania. Członkowie Rady wymieniali się doświadczeniami i pomysłami na efektywne wdrażanie nowoczesnych technologii w edukacji, co ma na celu nie tylko zwiększenie atrakcyjności kształcenia, ale również lepsze przygotowanie studentów oraz studentek do pracy w dynamicznie rozwijającej się branży lotniczej.
  • W związku z pogłębionymi analizami dotyczącymi zagadnienia przeniesienia autorskich praw majątkowych do produktów projektu prace nad uruchomieniem procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR zostały wydłużone do czasu rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii.
  • W związku z prowadzonym pracami na rzecz uruchomienia postępowań o udzielenie zamówień, prowadzonych z zachowaniem zasady konkurencyjności, o której mowa w dokumencie pn. „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027", na rzecz wyłaniania wykonawców/dostawców rozwiązań wpisujących się w opisane powyżej produkty projektu (lit. C innowacyjne, cyfrowe narzędzia edukacyjne do wykorzystania w procesie kształcenia na specjalności ARL oraz nowej specjalności) informujemy, że podmioty chcące zaprezentować swoje rozwiązania techniczne mogą przesyłać swoje propozycje na adres e-mail: projekty@lazarski.edu.pl; w przypadku zgłoszenia chęci potencjalnego spotkania/prezentacji będą one prowadzone w miarę możliwości i dostępności czasowej; ewentualne spotkania (wstępne konsultacje rynkowe) będą organizowane z zachowaniem obostrzeń gwarantujących, że informacje jakie zostaną uzyskane nie spowodują zakłócenia konkurencji i nie będą skutkować naruszeniem zasad niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości w warunkach określonych w art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE (DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE).
  • W toku prowadzonych prac merytorycznych, w tym prac Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków (pierwsze posiedzenie Rady odbyło się dnia 24.06.2024 r, drugie posiedzenie odbyło się dnia 15.07.2024 r.), podjęto decyzję, że pierwszym narzędziem edukacyjnym do opracowania w ramach projektu będzie Wirtualny symulator pilotażu dronów wykorzystujący technologię VR (ang. virtual reality); planuje się uruchomienie procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR w połowie sierpnia 2024 r. (postępowania publikowane są w Bazie Konkurencyjności).

Produkty Projektu będące utworami.

Opis Produktów Projektu będących utworami(*) w rozumieniu ustawy z dania 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994.24.83 z późn.zm.), powstałych w wyniku realizacji projektu pn. „Administrowanie przestrzenią powietrzną PRZYSZŁOŚCI – edukacja poprzez symulację i praktykę na potrzeby gospodarki przyszłości”:
(*) Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

  1. Produkt pn. „Finalne wersje trzech scenariuszy symulacji dydaktycznych mające stać się merytoryczną podstawą do implementacji aspektu dydaktycznego do funkcjonalności Wirtualnego symulatora pilotażu dronów wykorzystującego technologię wirtualnej rzeczywistości”:
    • produkt Zadania nr 5. Laboratorium Dronów i Technologii Przyszłości w Lotnictwie - wdrożenie do procesu kształcenia na kierunku Administracja na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym oraz nowej specjalności programu innowacyjnych szkoleń opartych o wykorzystanie stworzonego w ramach projektu Laboratorium Dronów i Technologii Przyszłości w Lotnictwie umożliwiającego szkolenia poprzez komputerowe gry symulacyjne i technologię wirtualnej rzeczywistości;
    • produkt opracowany w ramach pozycji budżetowej 5.1 Wynagrodzenie dla Praktyków Biznesu za opracowanie scenariuszy symulacji dydaktycznych, mających stać się merytoryczną podstawą do implementacji aspektu dydaktycznego do funkcjonalności Wirtualnego symulatora pilotażu dronów wykorzystującego technologię VR (łączna liczba scenariuszy 3)
    • produkt objęty w całości licencją CC Uznanie autorstwa CC BY 4.0(**), zamieszczony w całości stronie internetowej Projektu:  lazarski.pl/pl/wspolpraca/projekty-strukturalne/realizowane-projekty/administrowanie-przestrzenia-powietrzna-przyszlosci;
      (**) – Licencja Uznanie autorstwa CC BY 4.0 - Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora utworu oryginalnego – dodatkowe informacje dostępne na stronie internetowej Creative Commons Polska: creativecommons.pl/wybierz-licencje/ oraz creativecommons.org/licenses/by/4.0/
    • autor: Grzegorz Herzberg – opracowanie Utworu nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią Łazarskiego (Zamawiający) a AIRBORN SPÓŁKĄ Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, 81-451 Gdynia, Al. Zwycięstwa 96/98, NIP: 9581661178, REGON: 221731959, KRS: 0000431247 (Wykonawca)
      Pobierz produkt
      [Typ pliku: Dokument programu Microsoft Word (.docx); Rozmiar: 229 KB (bajtów: 235 001)]

Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w Dziale Projektów Strukturalnych Uczelni Łazarskiego:

Adres: ul. Świeradowska 43, 02-662 Warszawa, pok. 307
e-mail: projekty@lazarski.edu.pl
Telefon: (+48) 22 5435 411


#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Psychologia
Nowy kierunek na Wydziale Medycznym

 

Zdobywaj wiedzę na Wydziale Medycznym w unikalnym, holistycznym ujęciu. 

Rozwijaj umiejętności pod okiem ekspertów, zyskaj solidne podstawy naukowe oraz praktyczne przygotowanie do pracy w ochronie zdrowia i innych obszarach psychologii.
 

Sięgnij po nowe możliwości zawodowe:

 

Poznaj bliżej nasz kierunek Psychologia

 

1. miejsce
w rankingu dziennika Rzeczpospolita

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej ofertę Wydz. Prawa i Administracji UŁa

Pozytywna akredytacja PKA
dla kierunku lekarskiego!

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej nasz kierunek Lekarski

Lider
w kategorii edukacja biznesu!

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej ofertę Wydz. Ekonomii i Zarządzania