Projekt - Łazarski bez barier - twoje nowe możliwości.
Informacje podstawowe:
Projekt pt. „Łazarski bez barier - twoje nowe możliwości” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt realizowany jest przez Uczelnię Łazarskiego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje Nowe Możliwości", które jest dużą ekspercką organizacją pozarządową, specjalizującą się w zwiększaniu dostępności polskiego szkolnictwa wyższego dla OzN oraz wspieraniu studentów z niepełnosprawnościami i uczących się młodych osób z niepełnosprawnościami.
Projekt realizowany jest w okresie od 01.10.2024 do 30.09.2028, na podstawie Umowy o dofinansowanie nr FERS.03.01-IP.08-0037/24-00, zawartej dnia 27.09.2024 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Numer projektu: FERS.03.01-IP.08-0037/24
Wartość projektu (łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych): 6 180 300,43 zł, w tym:
- dofinansowanie ze środków europejskich: 5 099 983,91 zł (wkład Funduszy Europejskich),
- dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 881 862,77 zł (wkład budżetu RP),
- wkład własny Beneficjenta: 198 453,75 zł.
Grupa docelowa:
Główną grupą docelową projektu jest Uczelnia jako podmiot szkolnictwa wyższego, bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS Plus, dodatkową grupę docelową w ramach obszaru 8 "Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności" stanowią pracownicy UŁa wchodzący w skład kadry zarządzającej, dydaktycznej i administracyjnej Uczelni.
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest zapewnienie możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego osobom ze szczególnymi potrzebami w tym osobom z niepełnosprawnościami poprzez niwelowanie barier w okresie od 01.10.2024 r. do 30.09.2028 r. w 8 obszarach wsparcia dostępności w Uczelni Łazarskiego. Nadrzędnym, długofalowym celem projektu jest osiągnięcie w przyszłości we wszystkich aspektach funkcjonowania pełnej dostępności Uczelni Łazarskiego.
Główne zadania projektu:
- Zad. 1 – Obszar 1 Struktura organizacyjna: wymiana, rozbudowa wyposażenia siedziby jednostki ds. dostępności, tj. Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności [dalej CWiRD]; rozbudowa potencjału ludzkiego CWiRD stanowiącego fundament merytoryczny działań UŁa dotyczących dostępności poprzez rozszerzenie zakresu obowiązków i zaangażowania czasowego Koordynatora ds. dostępności oraz zatrudnienie w ramach projektu Specjalisty ds. dostępności i Doradcy dydaktycznego; powołanie Zespołu ds. dostępności, który będzie zapewniał ogólnouczelniane, strategiczne wsparcie prac CWiRD;
- Zad. 2 – Obszar 2 Dostępność architektoniczna: likwidacja ograniczeń w dostępności architektonicznej biura CWiRD; utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności architektonicznej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności architektonicznej UŁa, opracowanie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych, likwidacja wybranych barier architektonicznych i stałe monitorowanie dostępności architektonicznej Uczelni Łazarskiego;
- Zad. 3 - Obszar 3 Dostępność informacyjno-komunikacyjna: na działania dla zadania 3 składają się: poprawa dostępności siedziby CWiRD w obszarze informacyjno-komunikacyjnym m.in. poprzez instalację środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, poprawa dostępności informacji przygotowywanych, przekazywanych i publikowanych przez CWiRD; utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności w ramach tego obszaru w Uczelni Łazarskiego;
- Zad. 4 – Obszar 4 Dostępność cyfrowa: na działania dla zadania składają się: utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności cyfrowej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności w obszarze cyfrowym Uczelni, prace w zakresie witryn UŁa m.in.: przebudowa organizacyjna BIP UŁa, w tym zapewnienie zgodności z obowiązującym w czasie realizacji projektu standardem WCAG, utworzenie nowej dedykowanej podstrony CWiRD, przygotowanie dostępnych stron dla czasopism wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni;
- Zad. 5 – Obszar 5 Technologie wspierające: na działania dla zadania 5 składają się: opracowanie planu zwiększającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych oraz systemowe wdrażanie tych działań, zakup oprogramowania, narzędzi IT, sprzętu i wyposażenia zwiększających poziom dostępności technologicznej UŁa w procesach kształcenia, w tym kształcenia na odległość, procesach administracyjnych, w tym związanych z kształceniem, pracą, prowadzeniem badań i funkcjonowaniem społeczności akademickiej;
- Zad. 6 – Obszar 6 Procedury: na działania dla zadania 6 składają się: horyzontalny przegląd procedur mających wpływ na dostępność, obejmujący przegląd dokumentów i analizę ich spójności pod względem praw OzN, opracowanie nowych/rozszerzenie istniejących procedur w wyniku przeglądu pod kątem 8 obszarów dostępności. Realizacja prowadzona w oparciu o cztery iteracje: przegląd horyzontalny, opracowanie i konsultacja założeń procedur, opracowanie i wdrożenie procedur, ewaluacja i ewentualna korekta wdrożonych procedur;
- Zad. 7 - Obszar 7 Usługi wspierające edukację: na działania dla zadania składają się: rozszerzenie oferty wsparcia edukacyjnego poprzez zaplanowanie i wdrożenie systemowego wsparcia obejmującego OSP, w tym OzN, bez względu na rodzaj i nasilenie szczególnych potrzeb (niepełnosprawności), zapewniającego dostępność do procesu przyjmowania na studia i kształcenia, zgodnego z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, przyjętego uchwałą KRASP; wprowadzenie dodatkowych ułatwień, pomocy dla OzN w organizacji studiów, włączenie do oferty CWiRD usług wparcia Doradcy zawodowego i Asystenta dydaktycznego oraz Asystenta OzN, wsparcie psychologiczne, logopedyczne, adaptacja podstawowych materiałów do formatów umożliwiających odczytanie i korzystanie przez osoby niewidome i niedowidzące oraz przygotowanie do samodzielnej adaptacji kard UŁa;
- Zad. 8 - Obszar 8 Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności: na działania dla zadania 8 składają się: diagnoza potrzeb szkoleniowych, dopasowanie szkoleń i wideo-kursów, opracowanie i wdrożenie długoterminowego planu/programu szkolenia pracowników UŁa w zakresie świadomości niepełnosprawności i zapewnienia dostępności, realizacja szkoleń których celem jest wzrost wiedzy kadry z zakresu funkcjonowania OzN.
W efekcie zaplanowanych działań zrealizowane zostaną główne rezultaty projektu:
wzrost szeroko rozumianej dostępności Uczelni Łazarskiego dla studentów/ek, pracowników/czek oraz osób korzystających z oferty Uczelni posiadających szczególne potrzeby w tym osób z niepełnosprawnościami w ramach 8 obszarów wsparcia dostępności ścieżki ROZWÓJ.
Główne produkty projektu:
- Rozwój struktury organizacyjnej w obszarze dostępności poprzez rozwój Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności w Uczelni Łazarskiego w zakresie potencjału ludzkiego jednostki ds. dostępności, rozbudowę i doposażenie biura CWiRD oraz rozwój wsparcia oferowanego dla OSP w tym OzN przez jednostkę ds. dostępności;
- Likwidacja ograniczeń w dostępności architektonicznej Uczelni dla Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób w niepełnosprawnościami poprzez m.in.: wymianę dźwigów windowych, montaż oznakowania ostrzegawczego i informacyjnego, w tym oznaczeń w alfabecie Braille’a, modernizację, adaptację i doposażenie toalet dla osób z niepełnosprawnościami;
- Niwelacja barier w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez m.in.: zakup sprzętu oraz oprogramowania, które pozwolą na bardziej profesjonalne tworzenie i dostosowywanie dostępnych treści, doposażenie siedziby CWiRD w technologie wspomagające osoby ze szczególnymi potrzebami, zakup i montaż systemu nawigacyjno-informacyjnego, oznakowanie budynku UŁa dla OzN, zapewnienie możliwości komunikacji dostosowanej do szczególnych potrzeb OSP w tym OzN;
- Zapewnienie dostępności cyfrowej na Uczelni Łazarskiego w rozumieniu Ustawy o zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy o dostępności cyfrowej poprzez m.in.: zakup oprogramowania, które pozwoli na weryfikację i wdrażanie dostępności cyfrowej zgodnie z obowiązującym standardem WCAG, dostosowanie stron www i systemów informacyjnych do standardów dostępności, zapewnienie dostępności narzędzi i oprogramowania wykorzystywanego w edukacji zdalnej, podnoszenia kompetencji pracowników w zakresie dostępności cyfrowej;
- Wzrost dostępności technologicznej Uczelni dla OSP w tym OzN poprzez organizację zaplecza technologicznego zwiększającego dostępność procesów kształcenia, pracy i prowadzenia badań m.in.: wdrożenie systemu transkrypcji mowy na tekst, dostosowanie obecnego kontentu wideo do dostępności tj. transkrypcja materiałów edukacyjnych, zakup sprzętu i wyposażenia zwiększających poziom dostępności technologicznej UŁa w procesach kształcenia, w tym kształcenia na odległość, konfiguracja i wdrożenie Dostępnego Cyfrowo Centralnego Banku Danych UŁa opartego na DSpace; zakup kamer i obiektywów do nagrywania tłumacza języka migowego na żywo;
- Aktualizacja, rozszerzenie istniejących, opracowanie nowych procedur uwzględniających wymagania dostępnościowe we wszystkich obszarach funkcjonowania Uczelni m.in. statutu, regulaminu studiów, regulaminu świadczeń, regulaminu rekrutacji, strategii uczelni, regulaminu organizacyjnego i pracy, innych dokumentów dotyczących obsługi OzN w dziekanatach / jednostkach UŁa;
- Rozszerzenie oferty wsparcia edukacyjnego, zapewniającego dostępność do procesu przyjmowania na studia i kształcenia, zgodnego z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, przyjętego uchwałą KRASP obejmującego wszystkie osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnością, bez względu na rodzaj i nasilenie szczególnych potrzeb (niepełnosprawności). Opracowanie katalogu zawierającego opisy poszczególnych usług i działań jakie będą dostępne w Uczelni dla Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym Osób z niepełnosprawnościami;
- Opracowanie i wdrożenie długoterminowego planu/programu szkolenia pracowników Uczelni w zakresie świadomości niepełnosprawności i zapewnienia dostępności. Wdrożenie szkoleń świadomościowych skierowanych do wszystkich pracowników, szkolenia specjalistyczne, szkolenia dla kadry zarządzającej.
Dodatkowe informacje:
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Przestrzeganie zasad równościowych odbywa się na wszystkich etapach wdrażania projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów. Informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej Przestrzeganie zasad równościowych - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl).
Harmonogram udzielania wsparcia w projekcie:
- Na chwilę obecną nie zaplanowano terminów realizacji form wsparcia uczestników projektu; szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia w projekcie zostanie upubliczniony co najmniej na 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem udzielania wsparcia.
Informacje z bieżącej realizacji projektu (chronologicznie):
- Trwają intensywne prace Zespołu Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności (CWiRD) nad wyposażeniem siedziby oraz organizacją działalności operacyjnej. Członkowie zespołu biorą aktywny udział w szkoleniach organizowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, co pozwala na pogłębianie kompetencji w zakresie dostępności i dostosowywanie standardów do aktualnych wytycznych. Równocześnie prowadzone są prace przygotowawcze, obejmujące organizację struktury zespołu, planowanie harmonogramu działań oraz tworzenie procedur operacyjnych. Zespół intensywnie przygotowuje się do realizacji swojej misji, dążąc do zapewnienia najwyższego poziomu wsparcia i rozwoju w obszarze dostępności.
Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w Dziale Projektów Strukturalnych Uczelni Łazarskiego:
Adres: ul. Świeradowska 43, 02-662 Warszawa, pok. 307
e-mail: projekty@lazarski.edu.pl
Telefon: +48225435411
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie