Przypomnijmy, uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne (dalej jako „UPR”) wprowadzono do systemu prawnego przez tzw. Tarczę 4.0 (czyli ustawę z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19; Dz.U. poz. 1086). Tarcza 4.0. weszła w życie 24 czerwca 2020 r. i - w zakresie UPR - ma obowiązywać do 30 czerwca 2021 r.
Podstawowe zalety UPR to:
<ul><li>wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego bez ingerencji sądu (UPR wszczynane jest poprzez opublikowanie przez dłużnika w MSiG oświadczenia o jego wszczęciu);</li><li>zawieszenie toczących się postępowań egzekucyjnych i zakaz wszczynania nowych egzekucji (na wzór uregulowań dotyczących postępowania sanacyjnego, ale bez możliwości uchylenia zajęć dokonanych w toku postępowań egzekucyjnych);</li><li>możliwość objęcia wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo układem z mocy samego prawa (na wzór instytucji układu częściowego);</li><li>stosunkowo krótki czas trwania (dłużnik w ciągu 4 miesięcy od wszczęcia UPR musi doprowadzić wspólnie z nadzorcą układu do przyjęcia układu, po tym czasie, o ile nie złożono wniosku o zatwierdzenie układu, ochrona restrukturyzacyjna wygasa).</li></ul>
<strong>Wszystko wskazuje na to, że UPR, po odpowiednich modyfikacjach, na stałe zagości w polskim systemie prawnym. Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji jest już dostępny projekt <em>ustawy o zmianie ustawy</em> <em>o Krajowym Rejestrze Zadłużonych oraz niektórych innych ustaw</em> (wersja z 27 stycznia 2021 roku), a w nim proponowana nowelizacja przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 roku – Prawo restrukturyzacyjne (dal jako „p.r.”) regulujących postępowanie o zatwierdzenie układu (art. 210-226<sup>8</sup> p.r.). </strong>
Nowe postępowanie o zatwierdzenie układu – na gruncie projektowanych przepisów – nie jest jednak kalką obecnego UPR. Podstawowe różnice sprowadzają się do następujących kwestii:
<ol><li>Po ustaleniu dnia układowego nadzorca układu będzie miał obowiązek założyć akta sprawy i je prowadzić w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe. </li><li>O otwarciu postępowania, czyli obwieszczeniu w rejestrze, nie będzie już decydował swobodnie przedsiębiorca (dłużnik), lecz nadzorca układu.</li><li>Obwieszczenie będzie mogło nastąpić dopiero po sporządzeniu spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych oraz wstępnego planu restrukturyzacyjnego.</li><li>Obwieszczenie będzie niedopuszczalne, jeżeli w ciągu ostatnich dziesięciu lat dłużnik prowadził postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym dokonano obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego albo jeżeli w ciągu ostatnich dziesięciu lat umorzono postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec dłużnika, za wyjątkiem sytuacji gdy umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego nastąpiło za zgodą rady wierzycieli.</li><li>W trakcie postępowania obowiązywać będzie nie tylko zasada zawieszenia toczących się postępowań egzekucyjnych i zakazu wszczynania nowych egzekucji, ale również możliwe będzie dokonywanie uchylenia zajęć dokonanych w toku postępowań egzekucyjnych, w tym zajęć rachunków bankowych.</li><li>Ochronie przed wypowiedzeniem będą podlegały nie tylko umowy enumeratywnie wymienione w ustawie prawo restrukturyzacyjne (w obecnym art. 256 p.r. - np. najem, dzierżawa, kredyt), ale także „inne umowy o podstawowym znaczeniu dla prowadzenia przedsiębiorstwa dłużnika”. Spis umów o podstawowym znaczeniu dla prowadzenia przedsiębiorstwa sporządzi nadzorca układu, po czym w terminie 21 dni od otwarcia postępowania (czyli obwieszczenia) złoży ten wykaz do akt.</li><li>Nadal dopuszczalne będzie uchylenie przez sąd skutków obwieszczenia o wszczęciu postępowania o zatwierdzenie układu (m.in. w sytuacji gdy jego prowadzenie zmierza do pokrzywdzenia wierzycieli), jednak na przedmiotowe postanowienie – czego nie ma w obecnej ustawie – będzie przysługiwało zażalenie. </li><li>Jeżeli w terminie 4 miesięcy od dnia zamieszczenia obwieszczenia dłużnik nie złoży do sądu wniosku o zatwierdzenie układu, skutki obwieszczenia wygasną z mocy prawa.</li></ol>
Projekt ustawy jest dostępny na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (<link https://legislacja.gov.pl/projekt/12333954/katalog/12688314#12688314>kl… w link</link>).
<strong>AKTUALIZACJA WPISU</strong> - w dniu 15 marca 2021 r. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu i - jako druk nr 1016 - jest dostępny <link http://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-10-110-20>T…;
<p class="text-right"><em>- opracował: Bartosz Sierakowski </em></p>