Wpływ unijnej dyrektywy drugiej szansy na polskie prawo restrukturyzacyjne

W dniu 20 czerwca 2019 r. Rada UE przyjęła tekst nowej dyrektywy w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów (tj. Dz. Urz. UE L 172/18 z 26.06.2019 r.). Ma ona na celu harmonizację przepisów dotyczących restrukturyzacji, a także przewiduje dostęp do nowych mechanizmów obronnych, dzięki zastosowaniu którym dłużnik otrzyma tzw. „drugą szansę”.
ue

Potrzeba ujednolicenia regulacji w krajach członkowskich dotyczących możliwości restrukturyzacyjnych na wczesnym etapie, wstrzymania czynności egzekucyjnych czy kwestii dostarczania nowego finansowania stoi u podstaw dążenia do niwelacji dotychczasowych różnic, które skutkują m.in. utrzymywaniem się barier dla skutecznej restrukturyzacji rentownych przedsiębiorstw.
Dyrektywa przewiduje wprowadzenie w regulacjach krajowych przepisów, które pozwolą m.in. na:
<ul><li>ramy restrukturyzacji zapobiegawczej – umożliwiające dłużnikom restrukturyzację na odpowiednio wczesnym etapie, co zapobiegnie ich niewypłacalności i zapewni rentowność; </li><li>wstrzymanie indywidualnych czynności egzekucyjnych – poprzez zawieszenie, na wniosek dłużnika, wierzyciela lub stosownych przypadkach doradcy restrukturyzacyjnego, wykonywania czynności egzekucyjnych na czas do 4 miesięcy, <br /> z możliwością przedłużenia tego okresu maksymalnie do 12 miesięcy; </li><li>wczesne ostrzeganie i dostęp do informacji – poprzez utworzenie systemów teleinformatycznych, dzięki którym możliwe będzie wykrycie okoliczności potencjalnie prowadzących do niewypłacalności przy jednoczesnym uzyskaniu informacji o dostępności narzędzi wczesnego ostrzegania, także co do środków dotyczących restrukturyzacji i umorzenia długów;</li><li>ułatwienie negocjacji co do planu restrukturyzacji zapobiegawczej – poprzez powołanie w niektórych przypadkach nadzorcy restrukturyzacyjnego, który pomoże opracować taki plan;</li><li>umorzenie zobowiązań – poprzez dostęp do co najmniej jednego rodzaju postępowania, które może prowadzić do całkowitego umorzenia długów w ciągu maksymalnie 3 lat, <br /> z zastrzeżeniem uprzedniego wywiązania się z obowiązków niezbędnych do uzyskania takiego umorzenia; </li><li>środków komunikacji – poprzez utworzenie systemów teleinformatycznych, dzięki którym możliwe będzie dokonywanie drogą elektroniczną zgłaszania roszczeń, powiadamiania wierzycieli, przedstawiania planów restrukturyzacji lub planów spłaty wierzycieli, a docelowo także wnoszenia skarg i odwołań; </li><li>gromadzenie i przekazywanie danych – o wynikach postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, w celu monitorowania wdrażania i stosowania dyrektywy, dzięki corocznemu przekazywaniu tych danych Komisji. </li></ul>
Główne założenia dyrektywy zakładają zachowanie dużej swobody państw członkowskich przy wyborze odpowiednich środków pozwalających osiągnąć standardy ustanowione tym aktem prawnym. Co prawda, większość z nich została już wdrożona w Polsce; niektóre jednak będą wymagały odpowiedniego dostosowania.

I tak, przy ewentualnej nowelizacji ustawy <link http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150000978 - - "ustawa Prawo restrukturyzacyjne">Prawo restrukturyzacyjne</link> (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 243 ze zm., dalej: „p.r.”) należy zwrócić uwagę na:
<ul><li>wprowadzenie instrumentów umożliwiających wstrzymanie indywidualnych czynności egzekucyjnych – co w szczególności będzie rzutowało na postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym aktualnie dłużnik nie może skorzystać z zawieszenia toczących się egzekucji czy uchylenia zajęć rachunków bankowych, w efekcie czego ten rodzaj postępowania traci zarówno na efektywności, jak i na atrakcyjności</li><li>zmianę art. 256 p.r. – z uwagi na fakt objęcia zakazem wstrzymania się z wykonaniem lub rozwiązania wszelkich umów wzajemnych, które są niezbędne do kontynuowania bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nie zaś, jak to jest obecnym stanie prawnym, wyłącznie umów wymienionych w tym przepisie. Dokonanie jakichkolwiek zmian <br /> w umowach wzajemnych z powołaniem się na zaległości w płatnościach w odniesieniu do długów powstałych przed wstrzymaniem czynności egzekucyjnych, zgodnie <br /> z dyrektywą jest bowiem niedopuszczalne</li><li>zapewnienie faktycznego stosowania środków komunikacji elektronicznej – które co prawda, zgodnie z art. 5 p.r. stanowiącym o utworzeniu Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości 9obecnie: Krajowego Rejestru Zadłużonych), jest spełnione, niestety nadal wyłącznie w teorii. Rzeczywiste funkcjonowanie systemu teleinformatycznego powinno się rozpocząć z dniem 1 grudnia 2020 r., kiedy to ma wejść w życie ustawa o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. </li><li>skuteczne zbieranie i przekazywanie rzetelnych danych dotyczących postępowań insolwencyjnych – które to dane obejmą m.in. liczbę, koszt i średni czas trwania postępowań, a także informacje dotyczące zatwierdzonych i niezatwierdzonych układów.</li></ul>

Na wdrożenie dyrektywy Państwa Członkowskie UE mają czas do 17 lipca 2021 roku. Przewidziano również możliwość skorzystania z przedłużenia tego okresu o kolejny rok. <br /> W zakresie dotyczącym możliwości dokonywania czynności w postępowaniu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, maksymalny termin ustalono na 17 lipca 2024 r., <br /> z wyjątkiem wnoszenia skarg i odwołań tą drogą – do dwóch lat później. Natomiast co do obowiązku gromadzenia danych o efektywności procedur insolwencyjnych, należy je przekazywać Komisji Europejskiej do dnia 31 grudnia 2023 r.

Digitalizacja postępowania, dostęp do ram restrukturyzacji zapobiegawczej, a także <br /> w szczególności możliwość zawieszenia czynności egzekucyjnych niewątpliwie powinny wpłynąć na przyspieszenie i przede wszystkim skuteczność postępowania restrukturyzacyjnego. Nowe narzędzia mogą pomóc osiągnąć zamierzony cel tytułowej drugiej szansy, zwłaszcza że niektóre z istniejących już w polskim prawie opcji, takich jak np. udzielanie finansowania restrukturyzowanym podmiotom, w praktyce zupełnie nie funkcjonują.&nbsp;

<p class="text-right"><em>- opracował Bartosz Sierakowski</em></p>

Psychologia
Nowy kierunek na Wydziale Medycznym

 

Zdobywaj wiedzę na Wydziale Medycznym w unikalnym, holistycznym ujęciu. 

Rozwijaj umiejętności pod okiem ekspertów, zyskaj solidne podstawy naukowe oraz praktyczne przygotowanie do pracy w ochronie zdrowia i innych obszarach psychologii.
 

Sięgnij po nowe możliwości zawodowe:

 

Poznaj bliżej nasz kierunek Psychologia

 

Łazarski w czołówce Uczelni wyższych!

  • Wydział Prawa i Administracji zajął I miejsce w XVIII Rankingu "Dziennik Gazeta Prawna” (2024 r.)
  • Wydział Prawa i Administracji jest także na 1. miejscu wg XIII rankingu dziennika Rzeczpospolita (2024 r.)
  • jesteśmy w pierwszej czwórce w prestiżowym rankingu magazynu Perspektywy 
  • wysoki poziom kierunku lekarskiego został powtórnie pozytywnie oceniony przez Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej uchwałą nr 838/2023 z dn. 18 września 2023 r.

Cieszymy się, że nasze starania są doceniane!

1. miejsce
w rankingu dziennika Rzeczpospolita

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej ofertę Wydz. Prawa i Administracji UŁa

Pozytywna akredytacja PKA
dla kierunku lekarskiego!

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej nasz kierunek Lekarski

Lider
w kategorii edukacja biznesu!

 

Jesteśmy ośrodkiem naukowo dydaktycznym, który umiejętnie łączy innowacyjne standardy edukacji z tradycyjnymi celami kształcenia.

Budujemy społeczność opartą na zdobywaniu wiedzy od najznakomitszych mistrzów. Grono naszych wykładowców to wybitni eksperci w dziedzinie ekonomii, polityki, lotnictwa i prawa!

Studiuj i ucz się od najlepszych!

 

Poznaj bliżej ofertę Wydz. Ekonomii i Zarządzania